Mewalii gør verden grønnere – et bind ad gangen

Med en investering fra en business angel fik de to foundere af virksomheden Mewalii, Frederikke Dahl og Simone Westergaard, mulighed for at realisere deres drøm om at udvikle et 100 procent bionedbrydeligt menstruationsbind.

NYHED 26. april 2021

I dag – et halvt år efter investeringen – er prototypen så godt som færdig, hvor det at finde de mest bæredygtige og nedbrydelige materialer til bindet har været en hård nød at knække.

”Vi er lige ved at være der. Vi har fundet de plantefibre, bindet består af samt det materiale, membranen skal opbygges af. Lige nu har vi nogle udfordringer med at finde en nedbrydelig lim, der skal sidde på bagsiden, så bindet klistrer fast til trusserne.”

Sådan lyder det fra Frederikke Dahl, produktudvikler og founder af Mewalii, der er en af de 21 udvalgte virksomheder, der er med i acceleratorforløbet Impact StartUp.

Mewalii blev grundlagt i 2018, da Simone Westergaard og Frederikke Dahl mødte hinanden i et talentprogram for unge entreprenører. De havde samme vision, og nu udvikler Mewalii de mest bæredygtige engangsbind på markedet, som bliver 100% bionedbrydelige.

Gennem abonnement med pick’n’mix-koncept vil Mewalii gøre det nemmere for menstruerende at handle bæredygtigt. En kvinde kan nemlig skåne miljøet for 1000 kg pesticider bare ved at bruge Mewaliis produkter frem for andre engangsbind.

Og det er langt fra Mewaliis eneste impact på miljøet: ”Bæredygtighed og impact på miljøet måler vi i vandforbrug. De bind på markedet, som anses som de mest bæredygtige lige nu, er oftest lavet af bomuld, som har behov for 5000 liter vand per kilo. Vi benytter plantefibre fra en anden plante, som kun har brug for en femtedel af den mængde vand,” fortæller Frederikke, der har udviklet det bæredygtige produkt i sit afgangsprojekt.

Og afgangsprojektet var en kickstarter for Mewalii: ”Ingeniøren skrev en artikel om os, og derfra tog det ret meget fart. To investorer havde set artiklen og kontaktede os. Vi tilbød dem at være med på vores Advisory Board for at se, om kemien var der. Og det var den. Så indgik vi en aftale med den investor, som kunne gavne os det sted, vi befandt os på det tidspunkt. Et af vores krav var nemlig, at de skulle kunne bidrage med kompetencer og ikke kun penge. Og det gør han i høj grad,” fortæller Simone, der tilføjer, at: ”Han hjælper med viden om produktion, landbrug, kontakter og meget mere. Samtidig har han startet mange virksomheder op, så han ved, hvad det handler om. Det er rart at have ham med, da han har været i gamet længe og kan være med til de store beslutninger. Det er god sparring og hjælp.”

Nu er Simone og Frederikke deltagere i årets Impact StartUp. Forløbet faciliteres af Den Sociale Kapitalfond og er støttet af Industriens Fond, hvor de indtil videre har deltaget i camps om bl.a. impact management, salg og økonomi: ”Det var super relevant at høre oplæg omkring salg, hvor der bl.a. blev forklaret den mentale del og f.eks. forskellen på om man f.eks. spørger en kunde om, hvor hurtigt må jeg ringe i stedet for, om hvor lang tid må jeg ringe – der er op til 20 dages forskel på kundens svar. Det har virkelig været spændende og givende,” lyder det fra Frederikke.

Mewalii har fået tildelt en forretningsudvikler i Impact StartUp, som de mødes med en gang om ugen. Her gennemgår de ting som f.eks. økonomi, salg og kontakt til forhandlere: ”Det har været virkelig godt at have Helle Bergstrøm som forretningsudvikler. Hun er virkelig effektiv og forstår at skubbe os ved f.eks. at sætte deadlines hver uge. Og så stopper vi først møder, når vi føler, at tingene er helt på plads,” fortæller Simone, som lige nu er på orlov fra sit studie i idræt, og Frederikke som er færdiguddannet ingeniør med speciale i integreret design.

Målet med Impact StartUp er at styrke virksomhedernes konkurrenceevne og matche dem med et panel af relevante investorer i både Danmark og resten af Norden. Gennem programmet fokuseres bl.a. på at udvikle bæredygtige forretningsmodeller, håndtering af impact management, strategier for skalering samt veje til finansiering og kapitalfremskaffelse.

De to indehavere af Mewalii er ikke blege for at anbefale forløbet:

”Med Impact StartUp har vi fået et vildt godt et netværk, hvor vi også har rig mulighed for at snakke med andre startups, der arbejder inden for samme område. Vi giver hinanden gode ideer og råd, det er mega fedt.”

Frederikke Dahl og Simone Westergaard regner med, at deres bind er klar til at komme ud til forbrugerne i august måned i år, både som abonnement på deres website og som pakkeløsninger i butikker. De er lige nu også i gang at udvikle bind til menstruerende helt ned til 8-års alderen.

”Vi er i fuld gang med at kontakte forskellige forhandlere af produkter til personlig pleje, så vi regner med, at man kan købe vores bind i en række butikker allerede i sensommeren, og så er der selvfølgelig vores egen webshop,” fortæller Simone.

Besøg deres hjemmeside her.